niedziela, 30 czerwca 2019

Zamykamy lato w słoikach - WARZYWA

Witajcie...
Lato i jesień to idealne pory, by smaki owoców i warzyw, które się wtedy pojawiają zamknąć w słoiku...
Robicie swoje, domowe przetwory? Macie swoje ulubione, sprawdzone, przekazywane z pokolenia na pokolenie?
Dziś podrzucamy Wam kilka przepisów na przetwory z warzyw.
Choć żar leje się z nieba i przygotowując przetwory w domu fundujemy sobie saunę, to i tak warto, bo wiemy, co jemy :) 
Jeśli jeszcze jesteście szczęśliwymi posiadaczami swoich warzyw to już w ogóle :)

karto_flana

cukinia w occie



3 szklanki wody
1/2 szklanki octu 10%
2 łyżki cukru
1 łyżka soli
po kilka ziaren czarnego pieprzu, ziela angielskiego i kilkanaście ziaren gorczycy na każdy słoik
kwiatostany koperku- 1-2 na słoik
Zalewę gotujemy. Przyprawy i pokrojona w słupki cukinie umieszczamy w wyparzonych słoikach. Gorącą zalewą zalewamy słoiki, pasteryzujemy ok. 30 minut, a potem domykamy słoiki.

AsiaB


Marynowana papryka




Zalewa:


5 szklanek wody

1 szklanka cukru
1 szklanka octu
pół łyżki (niecałe) soli
ziele angielskie 
liście laurowe

Zalewę standardowo gotujemy i gorącą zalewamy paprykę wymieszaną z niewielką ilością cebuli. Ja nie zawsze pasteryzuję, tylko w przypadku jak słoiki nie chwycą, ale bardzo krótko.


tynka
Jest kilka rzeczy, które koniecznie trzeba zrobić, by zimą cieszyć się smakiem lata...
To przede wszystkim "keczup z cukinii". Najczęściej używam go w domu jako sos bazowy do pizzy. Idealny!



W przepisie napisano by cebulę posiekać, cukinię zetrzeć i odcisnąć. Wszystko zagotować do miękkości, dodać przyprawy i zblendować, przełożyć do słoików i zapasteryzować.
Ja cebulę lekko podduszam na oliwie, cukinii nie odciskam, a doprawiam według swojego smaku, zwykle mniej cukru, czasem odrobinę musztardy dla podkręcenia smaku, albo ostrej papryczki...sami znajdziecie swój smak.


 Ogórki pod każdą postacią (kiszone, w occie, różnego rodzaju sałatki) w zeszłym roku zrobiłam po raz pierwszy "ogórki po cygańsku", przepis na nie znajdziecie tu<klik>...są naprawdę smaczne, a zalewę pomidorową z tych ogórków możecie np.dodać do zupy pomidorowej by nadać jej niezwykle ciekawego smaku.

Ajvar, początkowo robiłam z tego przepisu <klik> a następnie z tego <klik> wybierzcie smak, który wolicie. Teraz tego typu przetwory robię "na oko" dostosowując do naszego smaku.
Pomidory suszone...wiadomo, można kupić w sklepie, ale te domowe to zgoła coś innego. Najlepiej do tego nadaje się podłużna odmiana lima, pomidory myjemy, odcinamy końcówkę, dzielimy na pół, wydrążamy (środki pomidorów wykorzystuję także ;) o tym poniżej)...połówki pomidorów kładziemy na blaszce i suszymy kilka godzin przy lekko uchylonych drzwiczkach piekarnika nagrzanego do ok. 100st. C. Do słoiczków możemy włożyć gałązki świeżych ziół, ząbki czosnku, albo zioła suszone...sól...układamy wysuszone pomidory, zalewamy podgrzanym olejem...dodatkowo dodaję po kilka łyżek oliwy z oliwek do każdego słoika. Taki olej z pomidorów możemy potem wykorzystać do dressingów do sałaty, albo do smażenia mięsa. Jest lekko aromatyzowana.




Z kolei środki wydrążonych pomidorów przekładam do dużego garnka...zagotowuję...na tym etapie pomidory puszczą dużo "wody-soku", przecedzam je...do tejże wody dodaję odrobinę soli, cukru i octu jabłkowego lub innego...tylko do smaku, przelewam do butelek po soczkach, pasteryzuję...taki mocno schłodzony uwielbia mój syn i mąż. Z reszty odcedzonych pomidorów robię "bazę pomidorową", taką pulpę, zesmażam je lekko, czasem dodaję przeciśnięty czosnek, znów odrobinę octu, soli i cukru, zioła. Blenduję (nie przecieram przez sito) i przekładam do słoików, pasteryzuję. To fajna baza do zup, czy sosów.

A tu ciąg dalszy ogórkowych przetworów, sałatki tego typu także robię z ilości składników jakie posiadam aktualnie...mieszam ogórki, kapustę, cebulę, marchew, paprykę, natkę pietruszki, czosnek...
Do tego zalewa uniwersalna, przepis dostaliśmy od Darii<klik>
Uniwersalna zalewa octowa:
3 szklanki wody, pół szklanki octu, pół szklanki cukru, łyżka soli

Dodatkowo można dodać do każdego słoika oleju lub oliwy z oliwek...w przypadku ogórków można też je wcześniej osolić, nadmiar wody odlać i dopiero dodać resztę składników. Wszystkie składniki wymieszać, przełożyć do wyparzonych słoików i zalać zalewą, pasteryzować ok 15-20 minut.


I jeszcze jedna z naszych ulubionych sałatek na zimę. Jej kolor poprawia nastrój sam w sobie, a jest tak smaczna, że wyjadamy ją prosto ze słoika. Jest przy niej odrobinę zachodu, ale smak wynagradza naszą pracę.
"Różowa sałatka na zimę"



I jeszcze polecam Wam 2 niesamowicie pyszne przepisy...zdjęć niestety nie mam...ale robię je co roku.
KECZUP <klik> rónież, przygotowanie go trwa długo, ale smak??? Spróbujcie SAMI.
SOS SŁODKO-KWAŚNY<klik> taki sos idealnie pasuje do makaronu lub ryżu, można dodać do niego podsmażone mięso z kurczaka lub mielone i mamy ekspresowe danie. Osobiście zmniejszam ilość cukru a dodaję sporą ilość ostrej, drobno posiekanej papryki. I składniki typu-papryka, czy kukurydza ile mam :) 

Jeśli macie u siebie na blogu sprawdzone przepisy podrzućcie nam linki, chętnie zerkniemy...


Pozdrawiamy


Zespół KTM


8 komentarzy:

  1. pyszne przetwory robicie, ja w tym roku chyba dodatkowo się skuszę na suszone pomidory :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiem przetwory w słoikach. Robię ich co roku więcej. W zeszłym roku robiłam pierwszy raz suszone pomidory. Miałam bardzo dzużo swoich więc robiłam te które miałam, bo my, sąsiedzi i dalsza rodzina nie mogliśmy ich przejeść. Pierwszą partię wydrążyłam, ale kolejne już nie. Nakłuwałam tylko środki, aby szybciej odparowało. Suszyły się niewiele dłużej za to były o niebo smaczniejsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniam, musiały być pierwsza klasa :) ja nie dosuszam tych wydrążonych całkiem...zostają lekko mięsiste...niebo w gębie takie! Jeśli i w tym roku będziesz miała taki urodzaj polecam Ci ten keczup z przedostatniego linka...pyszności :)

      Usuń
    2. Keczup też robiłam i znikł w zastraszającym tempie

      Usuń
  3. Ten sos słodko-kwaśny zapowiada się ciekawie tym bardziej że u nas spaghetti jest częstym daniem. Dziś postawiłam ogórki małosolne, jeszcze troszkę do własnych ogórków a później zacznie się kiszenie ogórków, w ubiegłym roku zrobiłam ok 70 litrowych słoików a ponieważ mój mąż potrafi zjeść cały słoik w jeden dzień to w styczniu już mi ich brakło. Nie robiłam nigdy ketchupu własnego-jeśli samopoczucie mi pozwoli może się skuszę choć z połowy porcji zrobić i przetestować, zawsze zdrowiej niż te kupne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Agniesia...nie zawracaj sobie głowy połową porcji...zrób z całej od razu, bo szkoda Twojego czasu...a jest obłędny...
    Znacznie szybciej robi się ten z cukinii, ale to taki bardziej sos...właśnie do makaronu, czy jako baza do pizzy niezastąpiony...
    My od piątku zajadamy się małosolnymi...ja najbardziej lubię takie 1-2 dniowe...jeszcze słodkie od świeżości ogórka lekko przełamane tylko słonością zalewy...mniam!
    Ja też co roku robię wszystkiego, co lubimy więcej i co roku za mało hahaha...
    Dobrego samopoczucia na tą końcówkę Ci życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Apetycznie wyglądają Wasze propozycje. Nie robię przetworów w occie, ale dodatkowo robię dżemy i powidła.
    Zima otworzyć taki słoiczek - same rarytasy 😊
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń