poniedziałek, 20 listopada 2017

Tutorial, czyli krok po kroku - Jak zrobić zawieszki z zimnej porcelany?

Witajcie...
Dziś chciałam Was zachęcić do zrobienia ozdób z zimnej porcelany.
Zimna porcelana jest wdzięcznym materiałem, który może służyć zarówno jako dekoracja (np.wieńców adwentowych, zawieszki na choinkę), czy dodatki do prezencików...

 Przepis na "zimną porcelanę"
2 łyżki skrobi ziemniaczanej
2 łyżki kleju wikol
1 łyżka oliwki dla dzieci
szczypta soli

Dodatkowo potrzebujemy: krem do rąk (opcjonalnie...można posmarować dłonie kremem, co zapobiega przyklejaniu się masy do skóry podczas wyrabiania) mata silikonowa, wałek, foremki lub stempelki jak do wycinania ciasteczek, słomki do napojów-jeśli chcemy zrobić dziurki w naszych zawieszkach.

Wszystkie składniki dobrze wyrabiamy. Z tej ilości składników wychodzi mało ozdób. Dlatego robię jednorazowo z potrójnej porcji, na więcej z kolei nie bardzo mam miejsce, by je gdzieś suszyć...z potrójnej porcji z powyższego przepisu wychodzi już ładna ilość ozdób. Kawałek "ciasta" odrywacie i wałkujecie (pozostałą masę owińcie szczelnie, bo szybko schnie po wierzchu). Możecie niewielką ilością mąki ziemniaczanej podsypać "ciasto". Wykrawać foremkami lub wycinać nożem kształty. Zimną porcelanę możecie łączyć ze sobą od razu przy wycinaniu kształtów za pomocą wikolu, ja ostatnio spróbowałam połączyć gotowe, wyschnięte, przetarte szmatką (z nadmiaru skrobi) pomalowane i polakierowane elementy klejem na gorąco. Działają oba sposoby. Schnie (zwłaszcza teraz w okresie grzewczym) około 2 dni. Pamiętajcie jedynie o częstym jej przewracaniu (co najmniej kilka razy)...musicie też znaleźć złoty środek jeśli chodzi o grubość masy porcelanowej przed wycinaniem...zbyt cienka podczas suszenia się bardziej wygnie, znacznie grubsza będzie schła dłużej...


Przy tworzeniu takich zawieszek ogranicza Was jedynie Wasza wyobraźnia!
Możecie zwyczajnie wyciąć tylko kształty foremkami, możecie je dodatkowo ozdobić zrobionymi drobnymi elementami (jak domki z listkami i owocami ostrokrzewu)...do masy możecie dodac na etapie mieszania suchy brokat, choć polecam Wam użycie brokatu po wyschnięciu-np delikatnie pociągnąć ozdobę lakierem i oprószyć brokatem, lub pomalować brokatową farbą-lepszy efekt, bardziej wyrazisty :) Możecie ozdoby zdekupażować...




Możecie też skorzystać z tego przepisu i pomysłów na ozdoby z masy porcelanowej <klik> i <klik>

Przy tej okazji zapraszam Was do udziału w naszym Świątecznym wyzwaniu - Zrób sobie ozdobę choinkową:)


Pozdrawiam, 





11 komentarzy:

  1. Wspaniałe zawieszki i super kursik. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo podobają mi się prace z zimnej porcelany, muszę wreszcie spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oooo widzisz Justys a my tez bedziemy kleic z tej masy :)) Tylko musze oliwke
    kupic :) Suuper tutek i np co nowe dowiedzialam sie od Ciebie ,ze podczas suszenia trzeba ozdoby obracac. Tego nie wiedzialam :) Pozdrawiam Cieplutko :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak ktoś ma zdolne ręce jak Justyna to cuda z masy wyczaruje mi to się takie rzeczy kleją do rąk ale jak się ma wtyki u szefowej to i gotowce się za piękne oko dostanie;)

    OdpowiedzUsuń
  5. drugi rok się do tego zabieram :D może się uda...;)

    OdpowiedzUsuń
  6. O kurczaki, nie wiedziałam że jest coś takiego jak zimna porcelana, tzn wiedziałam, ale nie miałam pojęcia jak ją zrobić, a to takie proste!

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie się przymierzałam, wikol już czeka w szufladzie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiedziałam ze tylko tyle do tej porcelany potrzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow!te z liśćmi ostrokrzewu wyglądają szczególnie pięknie :o
    A lakierowalas zwykłym lakierem do drewna? Jakimi farbami malowalas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Farbki zwykłe akwarele, jakich do decou używam, lakier też ten, który używam do decou, zwykły wodny, satynowy :)

      Usuń
  10. Gdzie można kupić takie ładne foremki na domki i listki?

    OdpowiedzUsuń