piątek, 22 września 2017

Domowy Zielnik - OWOCE DZIKIEJ RÓŻY

Witajcie...
Za drzwiami czai się jesień...to nie tylko deszcz i plucha, zimno i silne wiatry...to także moc obfitości od natury...czas wybrać się do lasu, na obrzeża niepryskanych chemią pól i zbierać...dziś zachęcamy do zbieractwa OWOCÓW DZIKIEJ RÓŻY.

akwarela Eli-karto_flanej
Owoce dzikiej róży są rekordowo zasobne w witaminę C – mają jej 30–40 razy więcej niż cytrusy. Jest w nich też dużo innych witamin – A, B1, B2, E, K, a ponadto kwasu foliowego, karotenoidów, flawonoidów, kwasów organicznych, garbników, pektyn. Stosuje się je w nadciśnieniu, chorobach serca, wątroby i jako lek witaminowy. Działają wzmacniająco i przeciwzapalnie, pomagają w nieżytach przewodu pokarmowego, chronią przed szkorbutem. <źródło KLIK>
Więcej przydatnych informacji o róży znajdziecie jeszcze TU<klik>

Jeden raz w życiu pokusiłam się o zrobienie konfitury z owoców dzikiej róży z brandy. Mnóstwo pracy...każdy owoc oczyścić z pesteczek, przetrzeć dokładnie...zabawy było co nie miara. Malusie słoiczki ciemnopomarańczowej konfitury cieszyły oko i przyjaciół, których obdarowałam. Smak? Dopiero niedawno na nowo odkryłam walory smakowe różanych przetworów...wtedy mi niekoniecznie smakował.
Na szczęście można OWOCE DZIKIEJ RÓŻY wykorzystać w kuchni na różne sposoby.

Zrobiłam np kiedyś herbatę owocowo-kwiatową (skład: suszone owoce dzikiej róży, żurawiny, śliwki oraz koniczyna, nawłoć i płatki róży ogrodowej...składniki herbaty zagotowałam, przecedziłam ze względu na to, że owoc róży ma specyficzne włoski, które "drapią" ;p a do filiżanki dodałam dla ozdoby jedynie kwiaty i żurawinę)




I jeszcze inne propozycje na wykorzystanie OWOCÓW RÓŻY:

NALEWKA z owoców dzikiej róży <klik>
OCET z owoców dzikiej róży <klik>
KONFITURA z owoców dzikiej róży <klik>


Owoce dzikiej róży są też wdzięcznym elementem i motywem dekoracyjnym :)





Pozdrawiamy Was ciepło!

karto_flana i tynka

4 komentarze:

  1. a mi bardzo smakują pączki z nadzieniem. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię i robię sobie od czasu do czasu herbatkę z owoców róży (rozgniatam je takim ucierakiem do ciasta, bo twarde są bardzo).
    W pączkach też mi smakuje nadzienie różane.
    :)

    OdpowiedzUsuń