środa, 30 października 2024
Podróże małe i duże - Liberec z dziećmi
wtorek, 29 października 2024
Witamy Alicję w Klubie Twórczych Mam
Do naszej klubowej rodzinki dołączyła Alicja w sieci znana jako SmuggyBoo.
poniedziałek, 28 października 2024
TUTORIAL - Wiedźmowe czapki
Do Halloween pozostało już niewiele czasu, bo zaledwie kilka dni.
W Polsce nie jest to święto które obchodzone jest aż tak hucznie jak w USA czy na wyspach brytyjskich.
Ale jeśli szukacie jakiś małych hallowenowych dekoracji.. nie koniecznie dyniowych, to już Wam biegnę z pomocą.
Przygotowałam dla Was bardzo prosty, dosłownie kilkuminutowy projekt który nie dość że wykorzystuje materiały z recyklingu to może stać się też fajną dekoracja hallowenowego kącika.
czwartek, 24 października 2024
Podwieczorek z dynią
Chciałabym Was zachęcić do kulinarnych eksperymentów z dynią hokkaido. Ta odmiana dyni wyróżnia się charakterystyczną pomarańczową skórką. Jest bogata w witaminy A, C oraz beta-karoten, co wpływa korzystnie na stan naszej skóry i wzmacnia nasz układ odpornościowy. Dodatkowo, zawiera dużo błonnika i składników mineralnych, co sprawia, że jest lekkostrawna i doskonale sprawdza się w diecie redukcyjnej.
Dynia ma delikatnie słodkawy smak. Zawiera mało cukru, ale jest pełna składników odżywczych. Dynia hokkaido ma szerokie zastosowanie. Można z niej przygotować zupy, puree, placki czy nawet słodkie desery.
Ponieważ zostanie Wam sporo puree z dni podaje drugi przepis.
wtorek, 22 października 2024
Jak Wspierać Twórczość Dzieci w Domu i w Szkole // Twórcze Projekty - przykłady i propozycje
Twórczość jest kluczowym elementem rozwoju dzieci, zarówno w szkole, jak i w domu. Projekty twórcze rozwijają umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne, a także pomagają w nauce przez zabawę.
Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam różnorodne projekty, które można wdrożyć w obu środowiskach, aby wspierać rozwój dzieci i zachęcać je do kreatywnego myślenia.
W mojej klasie starałam się wprowadzać różnorodne projekty twórcze. Od prostych rysunków po bardziej skomplikowane prace plastyczne czy teatralne. Kluczowe jest, aby nie narzucać dzieciom zbyt sztywnych ram i pozwolić im eksperymentować. Często dawałam uczniom wolność w wyborze materiałów i technik, co pobudzało ich kreatywność. Ważne jest także, aby chwalić wysiłek, a nie tylko efekty końcowe. Dzięki temu dzieci uczą się, że proces tworzenia jest równie ważny jak sam wynik.
Twórcze Projekty w Szkole
1. Projekt „Zielona Klasa”
Stworzenie i prowadzenie szkolnego ogrodu lub kącika ekologicznego, który angażuje uczniów w działania na rzecz ochrony środowiska.
Jak to zrobić:
- Planowanie: Uczniowie wspólnie wybierają rośliny do posadzenia, planują układ ogrodu i określają, jak będą dbać o rośliny.
- Praktyka: Regularne zajęcia ogrodnicze, takie jak sadzenie, podlewanie, pielęgnacja roślin. Uczniowie mogą również prowadzić dziennik wzrostu roślin.
- Edukacja: Prowadzenie lekcji na temat ekologii, recyklingu i ochrony środowiska. Uczniowie mogą tworzyć plakaty i prezentacje na te tematy.
Korzyści: Rozwijanie umiejętności praktycznych, uczy odpowiedzialności za środowisko oraz wspiera naukę o przyrodzie.
***
2. Projekt „Kreatywna Klasa”
Organizacja szkolnych warsztatów artystycznych, podczas których uczniowie tworzą prace plastyczne na określony temat.
Jak to zrobić:
- Tematy: Wybierzcie tematy, takie jak: „Moje Marzenia”, „Kolory Natury” lub „Bohaterowie z Książek”.
- Materiały: Zapewnijcie różnorodne materiały plastyczne: farby, kredki, papier, glinę.
- Wystawa: Zorganizujcie wystawę prac uczniów w szkole, aby prezentować ich twórczość rodzicom i społeczności szkolnej.
Korzyści: Pobudza wyobraźnię, rozwija zdolności artystyczne i buduje pewność siebie uczniów.
***
3. Projekt „Mini-Ted Talks”
Uczniowie przygotowują i prezentują krótkie wykłady na tematy, które ich interesują.
Jak to zrobić:
- Wybór Tematów: Uczniowie wybierają tematy, które są dla nich pasjonujące, np. „Moje Ulubione Zwierzęta”, „Ciekawe Fakty o Kosmosie” czy „Historia Wynalazków”.
- Przygotowanie: Pomóż uczniom w tworzeniu prezentacji, wykresów i materiałów wizualnych.
- Prezentacja: Zorganizujcie „Mini-Ted Talks” w klasie, gdzie uczniowie będą mieli okazję zaprezentować swoje prace przed rówieśnikami.
Korzyści: Rozwija umiejętności prezentacji, zachęca do samodzielnego badania i uczenia się oraz buduje pewność siebie.
***
4. Projekt „Szkoła w Historii”
Uczniowie wybierają epokę historyczną, która ich interesuje, i przygotowują projekt przedstawiający życie w tej epoce.
Jak to zrobić:
- Badania: Uczniowie przeprowadzają badania na temat wybranej epoki, zbierają informacje i materiały.
- Przygotowanie: Tworzą plakaty, modele, prezentacje multimedialne lub organizują inscenizację historyczną.
- Prezentacja: Zorganizujcie dzień historii, podczas którego uczniowie prezentują swoje projekty przed klasą.
Korzyści: Uczy historii w praktyczny sposób, rozwija umiejętności badawcze i kreatywność.
***
A teraz przedstawie Wam
Twórcze Projekty w Domu
1. Projekt „Domowe Studio Artystyczne”
Jak to zrobić:
- Wyposażenie: Przygotujcie stół do malowania, kredki, farby, papier, plastelinę i inne materiały artystyczne.
- Tematy: Regularnie wymyślajcie nowe tematy do prac, np. „Ogród Marzeń”, „Kreatywne Portrety” czy „Podróże Fantazji”. (Można je spisać na kartce i wybierać losowo)
- Wystawy: Organizujcie domowe wystawy prac, gdzie dzieci mogą prezentować swoje dzieła rodzinie.
Korzyści: Pobudza wyobraźnię, rozwija umiejętności manualne i daje dzieciom możliwość ekspresji artystycznej.
***
2. Projekt „Rodzinne Gotowanie”
Tworzenie wspólnych projektów kulinarnych, w których dzieci uczestniczą w planowaniu i przygotowywaniu posiłków.
Jak to zrobić:
- Przepisy: Wybierzcie proste przepisy, które dzieci mogą przygotować, np. domowe pizze, naleśniki, ciasteczka, czy zdrowe sałatki.
- Przygotowanie: Dzieci pomagają w przygotowywaniu składników, gotowaniu i dekorowaniu potraw.
- Degustacja: Po przygotowaniu posiłków, zorganizujcie rodzinną degustację i oceniajcie efekty wspólnej pracy.
Korzyści: Uczy dzieci umiejętności kulinarnych, rozwija zdolności organizacyjne i daje okazję do wspólnego spędzania czasu.
***
3. Projekt „Podróże po Świecie”
Organizowanie projektów związanych z kulturą i tradycjami różnych krajów.
Jak to zrobić:
- Wybór Krajów: Wybierzcie kilka krajów, które chcecie poznać, np. Japonię, Brazylię, Egipt.
- Badania: Dzieci przeprowadzają badania na temat wybranych krajów, ucząc się o ich kulturze, jedzeniu, tradycjach i języku.
- Tworzenie: Przygotowują plakaty, próbują gotować tradycyjne potrawy lub uczą się kilku słów w obcych językach.
Korzyści: Poszerza horyzonty, uczy o różnych kulturach i rozwija umiejętności badawcze.
***
4. Projekt „Własna Książka”
Dzieci tworzą własną książkę, która może zawierać opowiadania, wiersze, rysunki i zdjęcia.
Jak to zrobić:
- Pisanie: Dzieci piszą opowiadania lub wiersze na dowolny temat, który je interesuje.
- Ilustracja: Rysują lub ilustrują teksty, tworząc do książki własne obrazy.
- Oprawa: Składają książkę w formie papierowej lub cyfrowej. Można ją wydrukować lub stworzyć elektroniczną wersję.
***
Twórcze projekty, zarówno w szkole, jak i w domu, oferują dzieciom niezliczone możliwości rozwoju i nauki poprzez zabawę. Angażują w różnorodne dziedziny, od sztuki i historii po ekologię i kulinaria, rozwijając umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne.
Zachęcam do wdrażania tych projektów, aby wspierać dzieci w ich twórczym rozwoju i cieszyć się wspólnym odkrywaniem świata.
Ps.
(Jeśli chcielibyście żebym rozwinęła ktoryś z tych tematów w kolejnym wpisie to dajcie znać w komentarzu)
Pozdrawiam serdecznie Majalena
sobota, 19 października 2024
Aktywne czytanie: Hubert w wielkim kapeluszu
Miał być kolejny wpis o ważnych osobowościach ze świata
malarstwa i sposobach na czarowanie dzieci
sztuką.
Ale to musi poczekać ! Kolejna ważna postać po Van Goghu
czeka w kolejce, żeby Wam ją przedstawić i uznałam, że będzie to spotkanie
idealne na listopadowy wpis, natomiast dziś... dziś nie mogę przemilczeć tematu
skrzatów !
Jesień w pełni, w lesie grzybów jak po deszczu, a pod nimi
... no jasne, że skrzaty!
Wychylają swe główki i łypią na mnie swoimi skrzacimi oczami
błagając, żebym o nich jesienią nie zapominała.
Pamiętam więc i na czele z skrzatem przeuroczym,
ponadczasowym i niezwykłym zapraszam Was na skrzacie inspiracje.
Ale najpierw- książka.
Dobrze Cię znów widzieć, Hubercie!
Jak to się mówi..."kopę lat"?
Urwij mi głowę, ale
nie pamiętam w którym to roku dane mi było Cię poznać, ani kto
i gdzie nas sobie przedstawił.
Za to doskonałe pamiętam Twój kapelusz,
z ptasich piór i mysiej wełny utkany, z przędzy babiego
lata, z mgły i z paproci zrobiony.
Pamiętam też, że zanim go nałożyłeś na głowę dziewięć razy
padał na niego śnieg i deszcz, tyle samo razy osiadała na nim rosa, przetoczyła
się nad nim burza, opromieniło go południowe słońce i oświetliły księżyc i
gwiazdy.
Zapamiętałam na całe życie ten kapelusz, Hubercie. Wiem, że
zmienia się wraz z porami roku, przed złymi snami chroni i to, że jest podwójny
też wiem! W jednej z jego części można pływać jak w łódce.
Pamiętam! Płynęłam w nim razem z Tobą, wiosłując swoim
wędrownym kijem. Opierałam głowę na brzegu kapelusza, a nogami dyndałam nad
wodą.
I tak płynęliśmy. Ja i Ty.
A teraz znów pojawiasz się nagle i zabierasz mnie w podróż.
Mówisz: "Jak pięknie żyć na świecie "
i "Ach, jaki piękny dzień".
Zapraszasz do swojego domku w głębi Siedmiogórskiego Lasu, a
tam ciągle pachnie grzybami i ziołami. Nucisz pod nosem, to znów śpiewasz na
całe gardło. Mrówki częstujesz kruszonką i ja też się załapuję na tą ucztę!
Odkładasz na bok smażenie marmolady i ruszasz w piękny
dzień, w podróży w nieznane.
Chodźcie, Ludzie do krasnoludkowego świata!
Chodźcie z Hubertem!
On zatroszczy się o Was!
Ma w tobołku chleb pachnący późnym latem, żywicą, kurkami,
trochę wrzosem a trochę jeżynami. Ma placek z kruszonką i garść piosenek- żeby
się wesoło wędrowało.
Poprowadzi Was wśród paproci i jagód, w głąb Lasu, aż do
Worlickich Borów-po przygodę!
A co po drodze przeżyjecie, ile doświadczycie-to Wasze
będzie i z Wami zostanie.
Na zawsze!
A co zrobić, żeby zostało z Wami coś jeszcze ? Np małe,
żołędziowe skrzaciki?
Jak to co?
Nazbierać żołędzi, drewniane koraliki w skrzacie buźki
wymalować, kubraczki im kolorowe wyrysować i już kroczą jeden za drugim,
tup,tup,tup, aż do Waszego serca.
A jeśli żołędziowe skrzaty nie wystarczą Wam, by w pełni
poczuć w domu obecność tych niezwykłych istot – przygotujcie im mieszkanko.
Może kawałek kory wyścielonej mchem, do tego wesołe grzybki z wytłoczek po
jajkach?
Zróbcie sobie takie!
Ale najpierw -przeczytajcie książkę.
OTFRIED PREUSSLER,
JERZY FLISAK
"HUBERT W WIELKIM KAPELUSZU",
@dwiesiostry
Polecamy.
Ja i Ola❤️
czwartek, 17 października 2024
Jesienne hafty. Finał
Witajcie,
Jesień rozgościła się już na dobre.
W tym poście należy dodać gotowe jesienne prace wykonane haftem krzyżykowym.
Zdjęcia dodajemy za pomocą żabki.
Już nie możemy się doczekać aby zobaczyć wasze prace.
Wyniki konkursy zostaną ogłoszone na początku listopada.
O wygranych wspomnę również na moim kanale na YouTube.
Powodzenia
Tik_mama
You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enterYou are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enterwtorek, 15 października 2024
Podsumowanie wyzwania cyklicznego - wrzesień.
Witajcie Kochani,
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie wielu ciekawych prac twórczych z wykorzystaniem motywu książki. Do tematu można było podejść w różny sposób.
Zdecydowaliśmy się w tym wyzwaniu przyznać:
I miejsce Beata Gowin
Wyróżnienie otrzymuje Czarna Dama.
Nagrody za 1 miejsce to:
ITD Collection 100 zł na zakupy
Wycinanka 20% zniżki na zakupy
Pasmanteria.eu 15% zniżki przy zakupach na minimum 50 zł
Nagrody za wyróżnienie:
Sklep internetowy Artianette - bon zniżkowy 25%
Scrapkowo 10 % zniżki przy zakupach
15% na zakupy papieru od Margaret My Craft Time
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom
i zapraszamy do naszych aktualnych wyzwań na blogu jak i na facebooku.
Pozdrawiam
Zespół Klubu Twórczych Mam