niedziela, 22 sierpnia 2021

Mama Czyta - Michał Majchrzak "W ciszy i w ciemności. Życie z Zespołem Ushera".

Witajcie! Dziś prezentuję Wam książkę Michała Majchrzaka pt. „W ciszy i w ciemności. Życie z Zespołem Ushera”, którą otrzymałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Nowae Res klik

Sięgnęłam po nią, gdyż w swoim otoczeniu spotykam często osoby z podobnymi niepełnosprawnościami i chciałam się czegoś więcej na ten temat dowiedzieć. Historia samego autora, pisana w pierwszej osobie opowiada o  przypadłości, która go dotknęła, a mianowicie Zespół Ushera. Jest to bardzo rzadka choroba genetyczna, która powstaje na skutek mutacji jednego z dziesięciu genów typowych dla tej choroby. Charakteryzuje się uszkodzeniem słuchu oraz postępującą dysfunkcją narządu wzroku. W ostateczności prowadzi do całkowitej utraty tych dwóch zmysłów. Autor swój monolog kieruje bezpośrednio do czytelnika, opowiada mu całe swoje życie, pokazuje jego blaski i cienie oraz szczęśliwe dzieciństwo u boku troskliwych, ale nie nadopiekuńczych rodziców, na co zwraca szczególną uwagę. Dzieli się z czytelnikiem swoimi problemami i rozterkami wynikającymi z dużej niepełnosprawności, ale też pokazuje, że nie można się załamywać i wszędzie należy szukać pozytywnych stron i szansy na normalne życie. Poprzez swoją postawę Michał pragnie motywować ludzi z niepełnosprawnościami do działania: "Najwyższa pora przestać się nad sobą użalać, a zamiast tego wziąć każdy nowy dzień w swoje ręce. Obudzić się i zabrać do roboty, nie odkładać czegoś do jutra, bo można nie zdążyć nawet zacząć." 

„W ciszy i w ciemności. Życie z Zespołem Ushera” to bardzo pouczająca i wartościowa książka. Pokazuje, że mimo wszechogarniającej ciszy i postępującej ciemności można realizować swoje największe pasje, ale wymaga to bardzo wielkiej determinacji oraz dużego wsparcia ze strony otoczenia, w którym się funkcjonuje. Ludziom zdrowym daje zaś cenne wskazówki, jak należy komunikować się z osobami z podobnymi dysfunkcjami, a także pokazuje, aby doceniać to co posiadamy i nigdy nie rezygnować z marzeń. Książka spełniła moje oczekiwania i polecam Wam ją do przeczytania. 


 

 

1 komentarz: